Wat zijn wij blij met de ontwikkelingen die wij als organisatie mogen doormaken. Steeds vaker kunnen wij onze inzetbaarheidscoaches op locatie met de bedrijfsarts inzetten. Het samenwerken verloopt hierdoor vlot en soepel. Wij zien dan ook veel voordelen van deze samenwerking voor zowel de werkgever als de werknemers. Nieuwsgierig geworden naar die voordelen? Lees dan verder.
De voordelen:
- De bedrijfsarts voorziet de leidinggevende en de medewerker van adviezen, vanuit zijn kennis van belastbaarheid en mogelijkheden van de medewerker. De inzetbaarheidscoach daarentegen zit niet in deze medische lijn. De inzetbaarheidscoach focust zich vooral op het coachen en begeleiden van de leidinggevende gedurende het re-integratie traject van de werknemer. Een groot voordeel van deze inrichting is dan ook dat alle expertise rondom het verzuimtraject ‘’in house’’ is.
- Wij zijn voorstander van het werken op locatie, zowel voor de inzetbaarheidscoach als de bedrijfsarts. Er is dan een lagere drempel voor afstemming en overleg. Deze lijn wordt dan eerder gelegd, ook als het gaat om preventief advies. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Feedback die wij regelmatig terugkrijgen van onze klanten is dat de bedrijfsarts en inzetbaarheidscoach bekende gezichten zijn voor medewerkers en leidinggevenden en dat dit vertrouwd en prettig aanvoelt.
- Onze klanten maken vaak gebruik van afstemming met de inzetbaarheidscoach direct na ontvangen van het advies van de bedrijfsarts. Zo kunnen de adviezen ook direct worden opgevolgd en praktisch vormgegeven worden. Dit zorgt er voor dat re-integratie niet blijft liggen en dat de werknemer het optimale uit zijn opbouw kan halen.
Onze inzetbaarheidscoach Selina werkt samen met een bedrijfsarts van zusterorganisatie LEV Arbo en vertelt het volgende: Ik vind het superfijn om samen te werken met onze @lev bedrijfsartsen. De bedrijfsarts en ik hebben wekelijks een overleg en bespreken dan de trends, het verloop van de casuïstiek (zonder medisch inhoudelijke informatie) en de samenwerking met de klant. Ook kunnen wij sparren over wat de werkgever het beste kan doen om inzetbaarheid te verhogen en verzuim te verlagen. Een mooi voorbeeld is een maandelijks SMO (sociaal medisch overleg). Hierin bespreken wij met de klant onze adviezen, de resultaten van de re-integratie en de algemene samenwerking. Kortom: ik zou niet anders meer willen, een dreamteam!
Recente reacties