Door Ghislaine Tjoa, Inzetbaarheidscoach Hera
Als Inzetbaarheidscoach kom ik maar vaak genoeg verzuimende medewerkers tegen waarvan ik denk: hadden we dit nou niet met elkaar kunnen voorkomen? Waar is het mis gegaan? Preventie en duurzame inzetbaarheid zijn al jarenlang hot topics bij veel werkgevers. Interventies zoals een (gratis) sportabonnement, fruitmanden op de werkvloer, thuiswerkmogelijkheden (ter bevordering van het werk-privé balans) en de week van de stress. Ik zie het allemaal voorbijkomen in de praktijk. Heeft dit dan geen invloed op het verzuim? Misschien wel, maar mijn ervaring is dat een overgroot deel van de medewerkers in de dagelijkse praktijk hiervan weinig tot niks merkt en nooit om deze preventieve interventies heeft gevraagd.
Want wie kent deze medewerker? De medewerker die eigenlijk niet meer meekomt met de organisatie, met het team, met de collega’s. Werkzaamheden worden in de loop der tijd hier en daar wat aangepast. De gaten worden gevuld door het team. Door de vele wisselingen binnen de organisatie, het team en van leidinggevenden komt het voor dat de situatie jarenlang doormoddert. Deze medewerker loopt soms al jarenlang op zijn of haar tenen. Totdat het echt niet meer gaat en het vuurtje langzaamaan uitdooft. En dan?
Of de medewerker die er altijd is. Loyaal, verantwoordelijk, hoge verwachtingspatroon, die altijd aan staat, die juist de gaten vult (misschien wel van die collega die op zijn/haar tenen loopt). Jarenlang lijkt het goed te gaan en op het functioneren was niks op aan te merken. Maar dan die ene verandering, de kink in de kabel, een hobbel, noem het maar op. Disbalans sluipt erin. Alle ballen hooghouden totdat het niet meer gaat en het vuurtje langzaamaan uitdooft. Het gevolg: verzuim.
In de praktijk zien we helaas te vaak dat deze medewerkers (gaan) verzuimen. Beste bedrijfsarts, beste Inzetbaarheidscoach, beste HR, lost u het nu op?
Het is zo zonde want verzuim is in deze gevallen vaak niet de oplossing. De situatie wordt gemedicaliseerd en het gesprek vindt vervolgens tussen medewerker en bedrijfsarts plaats. Terwijl het gesprek al in een veel eerder stadium had kunnen en moeten plaatsvinden tussen werkgever en werknemer. Als organisatie is het belangrijk om in te spelen op de signalen die verzuim mogelijk kunnen veroorzaken. Verzuim kent verschillende oorzaken waarin gedrag een belangrijke rol speelt.
Bij Hera Inzetbaarheid geloven we in de kracht van het volwassen en “warm zakelijk” gesprek. Het gesprek dat altijd met regelmaat plaatsvindt tussen werkgever en werknemer. Maar vooral als de signalen (emotionele bankrekening) van groen naar oranje springen. Als werkgever heb je dan nog de kans om de situatie te beïnvloeden door (nieuwe) afspraken te maken om de medewerker duurzaam inzetbaar te laten zijn- en blijven. Het is daarom van belang dat je als werkgever inspeelt op de vroeg signalen en het gesprek over het werkvermogen- en werkplezier aangaat.
De Inzetbaarheidscoaches van Hera streven ernaar om juist de vroeg signalen boven tafel te krijgen. Wij dagen onze klanten uit om samen het gesprek met de medewerker aan te gaan. Het zijn niet altijd de makkelijkste gesprekken maar het geeft een enorme voldoening als je met aandacht, tact en (kleine) interventies je medewerker uit het verzuim(proces) weet te behouden. En als dan dat specifieke sportabonnement, dat extra stukje fruit tijdens de pauze of een leuke Webinar tijdens de week van de stress de betreffende medewerker ondersteunt, dan is dat mooi meegenomen!
Ons advies? Focus eens op wat jouw medewerker daadwerkelijk doet en laat zien. Ga regelmatig het gesprek aan en dus ook als de signalen op oranje springen!
Recente reacties