Onlangs rondde Hera weer een mooi onderzoek af bij een grote organisatie. We nemen je kort mee:
Organisatie X kampt al jaren met een hoog verzuimpercentage. Er is al van alles geprobeerd, maar het verzuimcijfer gaat maar niet omlaag. Het moet echt anders! Daarom vragen ze Hera om een analyse te maken rondom de inzetbaarheid in de organisatie – in de breedste zin van het woord. Boodschap daarbij: spaar ons niet! Liever alles op tafel, want dan kunnen we gaan bouwen.
Daar houden we van! En dus zijn we aan de slag gegaan.
Met veel plezier interviewden we directie, leidinggevenden, HR en OR. Wat viel hen op in de praktijk wat betreft bijvoorbeeld preventie, cultuur en leiderschap? Er volgden boeiende, gepassioneerde gesprekken.
Natuurlijk namen we ook wat documenten over inzetbaarheid onder de loep: wat viel ons daarbij op? Ook deden we een verzuimcijferanalyse, met als insteek: wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk over het huidige gedrag in de organisatie?
Last but not least deden we een dossieranalyse: wat viel op in de verzuimdossiers die we steekproefsgewijs onderzochten? Waar lagen mogelijke oorzaken van verzuim? Welke uitdagingen en verbeterpunten waren er?
GAP-analyse
Al deze input verzamelen we met 2 belangrijke vragen in gedachten:
- Hoe is de situatie nú?
- Hoe is de ideale situatie?
Pas als je dat glashelder hebt weet je als organisatie welke kloof je moet overbruggen.
En glashelder werd het. Een paar highlights:
- De huidige bestuursvorm past niet goed bij een helder, effectief inzetbaarheidsbeleid
- Heldere kaders ontbreken: het is niet volledig helder wie welke rol, taak en verantwoordelijkheid heeft op het gebied van inzetbaarheid & verzuim. Elke locatie geeft er een eigen draai aan.
- Leidinggevenden wíllen wel, maar kúnnen nauwelijks aandacht geven aan al hun medewerkers en daarmee laten ze preventieve kansen liggen gezien de span of control.
- Hierdoor worden er door sommigen noodconstructies gemaakt, waardoor het beleid nóg minder eenduidig wordt.
- Er is nog te weinig warm-zakelijk leiderschap en te weinig aandacht voor eigenaarschap van medewerkers.
Natuurlijk laten we het niet bij een analyse. We hebben ook een advies gegeven: wat staat jullie als organisatie nu te doen? Daarbij kijken we niet alleen naar structuur, maar ook (en vooral) naar cultuur. We zijn daarin zo concreet mogelijk.
De feedback
De bestuurder van organisatie X reageerde als volgt op onze analyse & het advies:
“Ik ben blij met de analyse en de manier waarop jullie dit hebben aangepakt. Ik heb hier zélf echt wat aan en de organisatie ook. We zijn al enthousiast met de eerste adviezen aan de slag gegaan. En we praten graag met jullie verder over hoe we de verdere omslag kunnen maken”.
Later spraken we ook nog andere mensen uit de organisatie en de reactie was unaniem: een scherp rapport die de pijnpunten blootlegt én een doorkijk geeft naar de oplossingsrichting.
Is dit ook wat jouw organisatie nodig heeft en wil je meer info? Neem gerust contact met ons op via hallo@hera.nl !
Recente reacties