Door Selina van de Keur, inzetbaarheidscoach Hera
Uit TNO onderzoek (2015)* blijkt dat jong werkenden – van 25 tot 35 jaar – die bekend zijn met burn-out(achtige) klachten een verhoogde kans hebben op terugval. Het leren omgaan met stress en hierin te ontwikkelen is belangrijk om gezond en met plezier te leven en te werken. We willen natuurlijk niet dat jong werkenden herhaaldelijk te kampen krijgen met burn-out(achtige) klachten!
De vraag is natuurlijk waarom het risico van mentale klachten onder Millennials groot is. TNO heeft dat onderzocht:
- Werkdruk en werk-privé balans: denk hierbij aan een combinatie van (te) hoge taakeisen, ongewenste omgangsvormen op het werk, zoals pesten of onveilige werkomgeving, maar ook de emotionele betrokkenheid bij het werk. De 25 t/m 35-jarigen voelen zich meer emotioneel betrokken bij het werk, maar vinden tegelijkertijd ook dat ze vaker emotioneel veeleisend werk verrichten. Ongeveer 50% van de jonge werknemers van deze doelgroep geeft aan dat familie regelmatig wordt verwaarloosd door het werk (te weinig tijd).
- Flexibele contracten: de Millennials zijn opgegroeid (1981- 1996) in een tijd waarin er geen gelijkwaardige balans was tussen vraag- en aanbod in banen. Dit heeft ervoor gezorgd dat Millennials minder snel aan een goede baan zijn gekomen. Daarnaast krijgen Millennials regelmatig flexibele arbeidscontracten aangeboden. Dit brengt onzekerheid over het werk- en baangarantie met zich mee. Met als gevolg een hogere ervaren werkdruk. Werkdruk ontstaat door het gevoel om te moeten (over) presteren, want de Millenial heeft regelmatig twijfels of het contract wel verlengd gaat worden.
Onze psychologen en coaches van Brainwave zijn van mening dat de oorzaken van burn-out verder zijn te trekken dan alleen mentale en sociale arbeidsbelasting. Wij zien een aantal factoren in de praktijk regelmatig voorbijkomen:
- Never enough mentaliteit
We leven in een wereld met het geloof dat je kunt bereiken wat je wilt en dat ergens mee stoppen een slechte mindset is. In combinatie met de snelle technologische ontwikkelen maakt het dat Millennials nooit echt ontwikkelingstop hebben met het risico dat de hoge verwachtingen zorgen voor constante stress en hoogspanning. Dat heeft niet alleen met werk te maken. We streven we naar continue verbetering op elk vlak; een succesvolle carrière, financieel goed bij kas zitten, excelleren in de sport, gelukkig zijn in de liefde en er ook nog eens op je best uitzien. Maar wanneer is het genoeg? Het zijn behoorlijk wat ballen om in de lucht te houden.
- Ambitie en idealen
Met het hebben van ambities en idealen is natuurlijk niets mis maar wat als deze verwachtingen niet haalbaar blijken te zijn? Is falen dan toegestaan? Het gevaar ligt op de loer om deze ervaringen om te zetten in negatieve opvattingen over ons eigen presteren en onze kwaliteiten. Terwijl ons geluk niet volledig zou moeten afhangen van werkprestaties***.
- Werkgeluk
Millennials zijn kritischer op de kwaliteit van het werk en het werkgeluk. Jonge medewerkers zijn sneller bereid om hun baan op te zeggen als hun persoonlijke overtuigingen niet overeenkomen met die van hun werkgever. 56%** van de jonge werknemers geeft aan hun baan op te zeggen als ze behoefte hebben om van het leven te genieten.
- Economische ontwikkelingen
Millennials zijn opgegroeid in een lastige arbeidsmarkt, in tegenstelling tot hun ouders (welvarende bloeiende economie). Hierdoor kampen Millennials met andere uitdagingen; allereerst het vinden van een baan. Dit geldt overigens niet in de huidige arbeidsmarkt. De Millennial heeft over het algemeen een lagere financiële buffer opgebouwd en wordt door de maatschappelijke ontwikkelingen gedwongen om bewustere keuzes te maken. Op vakantie gaan, sparen voor de uitzetting of toch spaargeld opbouwen? Een lastige keuze als je het ons vraagt.**
- FOMO
De Millennial wordt dagelijks geconfronteerd met een overload aan prikkels, bewust en onbewust. Deze prikkels zijn offline (fysieke sociale contacten) en online (social media). De Millennial is opgegroeid in een tijdperk van de informatietechnologie en zijn communicatief vaardig ingesteld.
Wel eens gehoord van FOMO? We willen connected blijven en zijn verslaafd geworden aan de socials. Conclusie? Millennials zijn individualistischer dan alle andere generaties en dat heeft een groot afbreukrisico, ook voor mentale klachten. Antropologe Danielle Braun pleit niet voor niets voor meer verbondenheid en sociale contacten.
Dit wetende; hoe ga je hier als organisatie en/of als leider mee om? En natuurlijk als individu. Want stel dat je je herkent in deze oorzaken, waar ligt dan de oplossing?
In de volgende blog gaan we in op deze aspecten en geven we je praktische tips. Kun je daar niet op wachten of heb je direct hulp nodig? Neem dan contact op want voorkomen is beter dan genezen. Mail ons op hallo@hera.nl
Bronnen:
*Bron: TNO
** Bron: Randstad
***Bron: psycholoog Thijs Launspach – Over ambitie/ idealen en falen.
****Bron: Onderzoek van de Britse denktank Resolution Foundation via RTL nieuws (2017)
Bron: CBS overzicht Psychosociale arbeidsbelasting 2021https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83049NED/table?ts=1541604115213
Recente reacties