“Hij doet z’n werk heel goed, maar z’n gedrag laat te wensen over… we horen hem vaak zuchten en steunen en hij klaagt over zijn taken, maar echt hij doet zijn werk heel goed!”
Onze collega Jelke Nekkers:
Dit soort uitspraken hoor ik regelmatig sinds ik bij Hera werk. Een heel interessante kwestie, want… Wat is goed je werk doen?
Sinds ik hier aan de slag ben, is mijn visie op #werkplezier driedimensionaal toegenomen. Huh? Hoe dan? Waar ik eerder vooral redeneerde vanuit de Psychologische benadering (zie onder), heb ik er nu meerdere zienswijzen bijgekregen waardoor mijn beeld van werkplezier veel holistischer is geworden.
De economische benadering:
Als je een econoom zou vragen wanneer iemand zijn werk goed doet, dan is het antwoord waarschijnlijk: als hij zich nuttig maakt in de organisatie en als hij de opdracht die hij toebedeeld heeft gekregen op de juiste manier uitvoert. Een voorbeeld: een orderpicker in een magazijn is verantwoordelijk voor het verzamelen van items uit een order en deze daarna verzendklaar maken. Dit moet op tijd en secuur. Wanneer de medewerker dit dus snel en efficiënt doet, voldoet hij aan zijn functieomschrijving en doet hij dus zijn werk goed.
De psychologische benadering:
Als je een psycholoog zou vragen over het werk van deze medewerker zou hij misschien twijfelen aan de drijfveren van deze persoon. Zit hij nog wel op z’n plek, heeft hij wel de motivatie om zijn werk te doen? Wellicht voert de medewerker zijn taken ‘technisch’ goed uit, maar hoe lang houdt hij dit vol en is dit ‘goed’ werk voor deze medewerker?
De sociologische benadering:
Als je een socioloog zou vragen over het werk van deze medewerker zou hij zich afvragen wat het gedrag van deze medewerker doet met het team en wat de sociale werkomgeving doet met deze medewerker. Het gedrag dat in deze situatie gewenst is, is niet het gedrag dat de medewerker vertoont. Doet deze medewerker zijn werk goed? In sociologisch aspect niet, hij vertoont immers niet al het gewenste gedrag.
Wanneer doe je je werk goed?
De visie van Hera is dat je werk goed doet als alle drie de benaderingen passen! Dus, wanneer doe je je werk nou goed? Je moet het kunnen, willen en het (jij) moet passen in de werkomgeving!
Pas op dat moment gaat je innerlijke vuur branden en kun je je talent volledig inzetten in de organisatie.
Nu ik me dit realiseer, kijk ik met heel andere ogen terug op mijn loopbaan. Vaak schortte het helemaal niet aan mijn ‘willen’. Met die motivatie zat het best goed, het was vooral de omgeving die niet paste.
Wil jij als werkgever of leidinggevende je meer lekker brandende vuurtjes in de organisatie? En je gespreksvaardigheden vergroten om het goede gesprek hierover aan te gaan?
Zie www.hera.nl voor onze trainingen en coachingsessies! Je kan ook mailen naar hallo@hera.nl.
Recente reacties