Veel bedrijven hebben het afgelopen jaar te kampen gehad met een sterke toename van verzuim. Verzuim is en blijft een lastig vraagstuk voor veel werkgevers. We vinden het dan ook zorgelijk dat het verzuimpercentage landelijk met gemiddeld 2% is toegenomen. het goede nieuws? Er valt wat aan te doen. Kernwoorden zijn: aandacht en sturen op gedrag.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft onderzoek gedaan naar het recordtoename verzuim in 2022 en concludeert het volgende; ‘’In het eerste kwartaal van dit jaar kwam het ziekteverzuim uit op 6,3 procent, het hoogste percentage ooit gemeten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In dezelfde periode in 2021 bedroeg het verzuim 4,8 procent. Het hoogste verzuim werd in het eerste kwartaal opnieuw gemeten in de zorg: zo’n 8,9 procent. Dat betekent dat voor elke 1000 werkdagen er 89 zijn verzuimd door ziekte. De financiële dienstverlening kent de laagste ziekteverzuimcijfers’’.
Het CBS heeft onderzoek gedaan naar het recordtoename verzuim in 2022. De toename in het verzuim heeft meerdere oorzaken: natuurlijk de pandemie, een ‘gewone’ griepgolf, toename in psychische klachten, inflatie etc. Veelal maatschappelijke factoren waarop een organisatie geen grip heeft. Waar heeft een werkgever dan wel invloed op?
Er is volgens het CBS geen eenduidige oplossing voor verzuim. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen en het blijkt dat bij organisatie waarbij het verzuimpercentage gemiddeld lager is dat er sprake is van:
1. Persoonlijke aandacht voor werknemers
2. Aandacht voor de werkdruk en werk- privébalans
3. Frequente evaluatiegesprekken met leidinggevende
4. Niet medicaliseren, maar verzuim gedragsmatig bezien
5. Mogelijkheid voor laagdrempelige interventies (BMW, bedrijfspsycholoog etc.)
Hoe wij hiernaar kijken?
Dianne van der Putte: ‘’Bij Hera zijn we niet verbaasd over deze uitkomsten. In onze visie en werkwijze staat oprechte aandacht voor medewerkers en het voeren van persoonlijke gesprekken centraal. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor ons als organisatie om het ‘vuurtje’ bij medewerkers te laten branden. Zo worden er onderwerpen zoals ambities, balans werk- en privé en de fit met de organisatie- en collega’s vroegtijdig besproken. Door een cultuur te creëren waarin het normaal wordt om met elkaar in gesprek te gaan als het even niet goed gaat, voorkom je veel verzuim in de toekomst en juist meer #werkplezier. Aandacht is het nieuwe goud!
Mist er nog wat? Corina Blokland vult aan: “Er is in veel organisaties te weinig aandacht voor teamdynamiek in relatie tot inzetbaarheid, zeker met de werkdruk en arbeidsmarktkrapte.”
Selina van der Keur (inzetbaarheidscoach): ‘’Persoonlijke aandacht is voor een medewerker essentieel. Ik merk regelmatig in de praktijk dat door de dagelijkse sleur en activiteiten, er weinig tijd is om als leidinggevende even een moment met een medewerker stil te staan bij hoe het gaat. Heel begrijpelijk soms, alleen het risico is dat je elkaar uit het oog verliest en de duur van het verzuim alleen maar toeneemt.”
Wil jij als organisatie meer grip op inzetbaarheid? Of wil jij als werkgever of leidinggevende je gespreksvaardigheden vergoten? Zie dan www.hera.nl voor onze trainingen en coaching sessies.
Zie onderstaand de link naar het NOS artikel:
Ziekteverzuim werknemers zorg en welzijn, naar branche, 1e kwartaal
2022 (%) | 2021 (%) | |
Verpleging, verzorging
en thuiszorg |
10,4 | 8,6 |
Kinderopvang
(incl. peuterspeelzaalwerk) |
10,0 | 6,9 |
Huisartsen en
gezondheidscentra |
9,7 | 5,4 |
Gehandicaptenzorg | 9,7 | 7,6 |
Zorg en welzijn
(incl. kinderopvang) |
8,9 | 6,8 |
Geestelijke gezondheidszorg | 8,4 | 6,3 |
Jeugdzorg | 8,2 | 5,7 |
Sociaal werk | 8,1 | 6,0 |
Ziekenhuizen en overige
medisch specialistische zorg |
8,0 | 6,0 |
Universitair medische centra | 7,3 | 5,2 |
Overige zorg en welzijn | 6,6 | 4,7 |
Recente reacties