Hebben we een energietekort?
Hoe kun je als leidinggevende signalen herkennen, erkennen en het goede gesprek daarover aangaan?
Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. We denken tegenwoordig dat leidinggevenden een soort Super(wo)men zijn: dat we offline en online onze mensen in de gaten houden, op het juiste moment het gesprek aangaan en dat ook nog in 1 keer goed doen.
Eerst terug naar de vraag over het energietekort. Misschien is het een beetje overdreven om te denken dat we allemaal een lege batterij hebben. Toch lijkt er wel een tendens zichtbaar te zijn. De afgelopen maanden hebben er op verschillende manieren ingehakt bij mensen. Dit kan zich uiten in verschillende signalen.
Wat we merken is dat de angst er bij veel werkgevers in zit als het gaat om een toename van verzuim door mentale klachten. Dat willen we natuurlijk met elkaar voorkomen. En dat kan ook. Bij dat voorkomen hoort ook het ingrediënt WERK. En dat is goed nieuws, want daar heb je als manager invloed op. De mentale klachten van de medewerker liggen buiten jouw invloedssfeer, het stimuleren van energie op het werk, het geven van aandacht en het bespreekbaar maken van signalen is wel iets wat je kan beïnvloeden.
Stressoren & energiebronnen
Om invloed te kunnen uitoefenen is het handig om te weten wat energiebronnen en stressoren zijn. Uit onderzoek van Hans Vermaak blijkt dat met name de drie boze B’s voor stress, demotivatie of energieverlies zorgen. Bureaucratie, Bazen en Beleid. Dit zijn zaken waar vaak (ongevraagd) over geklaagd wordt. Wat juist energie geeft zijn de drie vrolijke V’s: Vakgenoten, Vakontwikkeling en Vakuitoefening. Je ziet dat werknemers vaak warmlopen voor de dingen die bij hun eigen werkdomein vallen.
Wat overigens ook boeiend is, is dat energie en stress ook samenhangen met persoonskenmerken. Iemand die op zichzelf reflecteert kan veel veerkrachtiger zijn dan iemand die alles buiten zichzelf neerlegt. En iemand die introvert is kan gevoeliger zijn voor stressoren dan iemand die extravert is.
Maar hoe krijg je dan wel meer energie?
Er is niet 1 recept waardoor iedereen weer meer energie krijgt in het werk en dus de batterij weer oplaadt. Wat in ieder geval niet werkt is als medewerkers volledig thuis komen te zitten of de hele dag gaan Netflixen in een joggingbroek. Door ritme en structuur te bieden in het werk, kunnen mensen opladen. Het zit ook in kleine dingen soms. Bijvoorbeeld echt even tijd nemen voor pauze of toch met een kop koffie gaan zitten met een collega om een klant of cliënt te bespreken, ook al is het druk.
Op de laatste punten heb je als manager invloed. Door aanwezig te zijn op de werkvloer, het goede voorbeeld te geven, collega’s mee te vragen voor een lunchwandeling en zelf ook open te zijn bijvoorbeeld. Door te draaien aan de knop zingeving kun je mensen opladen tijdens het werk. Skip vooral geen zaken als brainstormsessie of informele ontmoetingen, hoe verleidelijk dat soms ook is. Door de collegiale verhoudingen te stimuleren geef je mensen energie. Door sociale steun te bieden kun je een extra boost aan collega’s geven. En soms heb je ook een goed gesprek nodig. Wat dan belangrijk is, is om warm EN zakelijk te blijven. Luisteren naar oorzaken, begrip hebben voor wat er speelt en tegelijkertijd ook durven vragen hoe het werk een ‘oplaadpunt’ kan blijven.
Download vooral hieronder de palliatieve kaarten van ons zusje Brainwave voor de beste tips en tricks over energie, balans, herstel en focus & wilskracht. Balans kaarten Brainwave (1182 downloads )
Als manager kun je verwachtingen managen. En heldere verwachtingen zorgen voor minder stress. Geef aan wat JIJ normaal vindt, wat je werkelijk verlangt van je mensen. Soms hebben je medewerkers andere verwachtingen dan jij denkt. Denk aan medewerkers die:
- denken dat als ze hun pauzes structureel overslaan dit leidt tot extra waardering van de manager;
- signalen van disbalans niet bespreekbaar maken omdat jij het al zo druk hebt en ze niet willen klagen;
- altijd de extra diensten pakken en zo bijv. een positieve indruk willen achterlaten
Het is niet gezegd dat alle aannames goed of fout zijn. Het gaat erom dat je helder bent in wat je verwacht en welk effect gedrag heeft op jouw percepties.
Er valt nog veel meer te schrijven over mentale fitheid, warm zakelijk leiderschap en verwachtingenmanagement. In de E-learning Mentale klachten en warm zakelijke leiderschap vind je meer informatie. En bij vragen, mail of bel ons gerust.
Recente reacties