Door Dianne van der Putte, directeur & mede-oprichter Hera Inzetbaarheid
Ik hou van zomerklussen. Niet luieren, maar lekker doorwerken. Deze zomer hadden we weer zo’n mooie klus te klaren. Voor een grote verzekeraar hebben we in kaart gebracht wat de oorzaken waren van een verhoogde schadelast bij een aantal volmachten. De eerste gedachte is misschien: verzekeringen, schadelast, ratio’s, uitkeringen…. Wat heeft dat nu met gedrag en inzetbaarheid te maken? Alles dus, zo weten wij, en zo bleek ook uit ons onderzoek.
Van data naar gedrag
Natuurlijk, we hebben ook technische analyses gemaakt. Enorme databestanden waar we Excel formules op los mochten laten. De fun part was de cijferanalyses te verbinden met de praktijk.
Wat maakt dat de ene arbodienst zoveel beter scoort dan de andere? Welke invloed heeft een tussenpersoon op verzuim en schadebeheersing? En hoe kan een volmacht grip houden op iets dat buiten zijn blikveld ligt?
Achter alle data schuilt het gedrag van de actoren die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. En dat hebben we ook ondervonden. Met deze op het oog technische opdracht kregen we ingang in een huis vol actoren en factoren die van invloed zijn op het gedrag van medewerkers binnen MKB organisaties. We leerden dat juist deze MKB werkgevers enorm gebaat kunnen zijn bij een stukje bewustwording op het gebied van verzuim en inzetbaarheid. We leerden dat er nog veel werknemers in Nederland zijn die weinig besef hebben van de eigen rol rondom inzetbaarheid en werkplezier. En hoe zij proactief hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het vergroten van werkplezier en het zo inrichten van hun werk dat ze dit met plezier nog jaren kunnen volhouden. Helaas, hebben we ook weten te achterhalen hoe weinig aandacht er is voor preventie binnen MKB organisaties, nog minder dan bij grotere werkgevers (en dáár valt al zoveel te winnen….). En, last but not the least, hebben we bevestigd gekregen dat een sterke arbodienstverlener een oprechte bijdrage kan leveren aan goed werkgeverschap, goed werknemerschap, verlagen van verzuim en vergroten van werkplezier.
Besef
Met al deze lessen konden we onze opdrachtgever en volmacht organisaties een hele lijst van concrete veranderadviezen meegeven. En onszelf het besef dat we nog lang niet klaar zijn met het vergroten van werkplezier in de BV Nederland. Er is nog een (MKB) wereld te winnen, en wij zijn er klaar voor om ons steentje bij te dragen.
Recente reacties