Door Corina Blokland
Recent gaf ik een workshop. Ik heette iedereen welkom bij de workshop met het leukste onderwerp aller tijden: VERZUIM. Dat leverde gegrinnik en wat sarcastisch
gezucht op. Het is voor veel leidinggevende een energievreter. Ook al zijn ze zelf vaak mede debet aan het verzuim dat ze hebben.
Het leuke is dat we eigenlijk al snel tot de conclusie kwamen dat verzuim het resultaat is van iets heel anders dan enkel klachten. Die zijn er toch wel. De kern van de workshop ging over leiderschapen het bereiken van werkplezier. En dit geldt in de eerste plaats voor de leidinggevende zelf! Als je zelf als zuchtend en steunend elke avond thuiskomt, wat kun je dan zeggen van medewerkers bij wie je datzelfde gedrag ziet?
In basis hebben we gesproken over drie aspecten:
- Het besef dat het gedrag van jou als leidinggevende het gedrag van de medewerkers stuurt;
- Het maken van een analyse van het team: hoe het zit met ieders inzetbaarheid en werkplezier?
- De richting van de oplossing: welk gesprek heb je te voeren met iedere individuele medewerker?
Uiteindelijk is werkplezier de essentie. Dat kun je als leidinggevende deels beïnvloeden. Bij de een door een gesprek te voeren over de ervaren zingeving van het werk, bij de ander juist veel meer over het omgaan met tegenslagen of angst om te falen. En tenslotte kun je als leidinggevende ook het plezier vergroten door aanwezig te zijn, heldere kaders te stellen en af en toe je mensen te verrassen.
Iedere medewerker is uniek en vereist een eigen aanpak. Natuurlijk is het belangrijk om heldere kaders en duidelijke (gedrags)eisen te stellen. De route om daar te komen is voor iedereen anders en vereist wendbaar en inspirerend leiderschap.
Wat een energie gaf deze uitkomst! Zoals een deelnemer aangaf: VERZUIM IS UIT. WERKPLEZIER IS AAN!
En om te voorkomen dat iedereen na de training weer doodleuk over zou gaan op de waan van de dag hebben we per persoon een concrete opdracht bepaald. Ofwel: ACTIE. We leren tenslotte het meeste vanuit de praktijk. De een gaat het gesprek aan met die ene medewerker die al dik vet in het rood staat op de emotionele bankrekening, terwijl de ander werkplezier in het team gaat bespreken en onderzoeken wat aandachtspunten zijn.
Wij noemen dat actiegericht leren en ontwikkelen. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend als je met #Hera werkt. Het resultaat? Nieuw gedrag dat routine wordt. Oh, en natuurlijk meer werkplezier en meer inzetbare en productieve collega’s, want dat geeft ENERGIE!
0 Comments
Leave a comment