Recent sprak ik een vriend die bij een van de landelijke hulpdiensten werkt. Hij had net een driedaagse training gevolgd in het kader van een leiderschapsprogramma. Altijd interessant om meer over te horen dacht ik. Tot mijn verbazing was het een training geweest volledig gewijd aan corrigerende gesprekken. Drie dagen lang, met een acteur erbij, aandacht voor wat er niet goed gaat in het gedrag van medewerkers en hoe hier op een repressieve manier mee om te gaan. Voorzichtig vroeg ik nog of er ook een aparte training zou komen over motiverende gesprekken. Over aandacht geven aan medewerkers, over hoe je zorgt dat het vuurtje van een medewerker blijft branden (overigens een metafoor waarvan ik verwacht dat hij in deze organisatie toch zou moeten aanslaan). Helaas bleek dat niet het geval.
Effect van corrigeren
Al jaren weten we vanuit de psychologie dat belonen van gewenst gedrag meer effect heeft dan het corrigeren van ongewenst gedrag. Dat begon al in de tijd van Pavlov, die geconditioneerde reflexen bij onder andere honden onderzocht en ontdekte dat door belonen van gewenst gedrag veel meer bekrachtigd werd dan straffen. Er zijn meerdere redenen waarom belonen zo goed werkt. Om te beginnen is het een vorm van aandacht geven. Een andere reden is de verantwoordelijkheid die je een werknemer hiermee geeft. Het werkt goed als je mensen vraagt om zelf mee te denken, om zelf doelen te stellen en om verantwoordelijkheid te nemen. De dwang is dan weg, ze worden trots op hun prestaties en de motivatie wordt vele malen groter.
Warmzakelijk
Dit wil overigens niet zeggen dat je geen grenzen mag stellen. In tegendeel. Het gaat om de combinatie. We noemen dat de warmzakelijke aanpak. Hierbij staat warm niet voor zacht en zakelijk niet voor hard. Het gaat om grenzen stellen en open het gesprek aangaan over hoe gedrag te veranderen of bij te schaven. Zo bereik je het verschil tussen moeten en zelf willen. Als medewerkers ongewenst of onveilig gedrag vertonen, kun je je ook afvragen waarom ze dit gedrag vertonen. Door motiverende gesprekken krijg je veel meer medewerking dan door ongewenst gedrag te bestraffen.
Het voordeel? Meer gemotiveerde medewerkers die een stapje harder willen zetten voor hun leidinggevende betekent meer werkplezier voor het hele team!
Wil jij dit ook?
Ik geef graag organisaties waar het corrigerende gesprek nog leidend is een inkijkje geven in de voordelen van warmzakelijk leiderschap. Herken jij dit bij jouw werkgever? Mail ons op hallo@hera.nl.
Recente reacties