Kadootje
De veranderingen in ons land de afgelopen maanden hebben ook in mijn werk veranderingen gebracht: minder langsgaan, sparren en meedenken met klanten. Voor mij een gemis. De andere kant is dat ik minder heb hoeven reizen, geen files en geen gevoel van verloren tijd. Een kadootje!
Werkinhoudelijk vielen er veel on site trainingen stil. Het was simpelweg niet verantwoord om in grote groepen bij elkaar te komen. Een gemis. Wat bleef en juist sterker werd, was het contact met onze klanten op een andere manier. Telefoontjes. Online training. E-learnings. 1 op 1 coaching. En dat waren weer kadootjes.
Knopje
In de afgelopen tijd hebben mijn collega’s en ik regelmatig leidinggevenden gecoacht die, juist nu ze soms meer op afstand staan, een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Zij blijven in deze tijd verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van medewerkers en zijn harder nodig dan ooit. De afstand en de veranderingen in het werk maken het wel extra uitdagend. Het geeft mij veel energie om casuïstiek te bespreken met een leidinggevende en daarin net dat goede knopje in te kunnen drukken. Net dat knopje waardoor iemand ziet dat hij op de goede weg is, maar een extra stapje moet zetten om succesvolle afspraken te maken. Of dat knopje waardoor je inziet dat je in een casus een weg hebt ingezet, waarvan je weet dat deze (als je heel eerlijk bent) niet succesvol gaat zijn. Met zo’n leidinggevende diep ik dan de casus uit, maak een nieuw plan en help gesprekken voor te bereiden. De rode draad hierbij is gedrag. Door expliciet op gedrag in te zoomen raken we de kern en maken we heel snel inzichtelijk welk gesprek er gevoerd moet worden. Qua inhoud, maar ook qua taal, toon en tact.
Waar is dat vuur?
Door de werkwijze van Hera – gericht op het vergroten van werkplezier – gaat het steeds vaker over cases waar nog geen sprake is van verminderde inzetbaarheid of verzuim. Ofwel, lekker preventief bezig zijn. Het zijn cases van medewerkers waar het vuurtje minder brand. Waarvan je weet: als we niet over dat vuurtje in gesprek gaan, dan weet ik dat iemand op termijn gaat uitvallen. Dat zijn de situaties die voor zowel werkgever als werknemer het meeste opleveren. Minder verzuim, meer productiviteit, meer krediet op de wederzijdse fictieve bankrekening en vooral meer werkplezier voor beiden.
Natuurlijk komt er soms ook complexe en langdurige casuïstiek voorbij. De combinatie van gedrag en specialisme op gebied van verzuim en schadelast, is dan een goede aanpak. Door die combinatie slaan we twee vliegen in 1 klap: zo min mogelijk ‘schade’ voor werkgever en werknemer op financieel en sociaal vlak.
Op het juist knopje drukken met Hera
We zijn blij dat de reacties op de coaching hartverwarmend zijn. Neem bijvoorbeeld de leidinggevende in het filmpje hieronder. Ze was hartstikke blij met wat we in een heel korte 1 op 1 training bereikt hadden. Lekker pragmatisch en to-the-point. Hoe mooi kan het werk bij Hera toch zijn.
Wil jij in jouw organisatie ook er ook op wat knopjes gedrukt gaan worden? Bij een losse casus, of op vaste dagen (op locatie) binnen jouw organisatie? Je hoeft maar een seintje te geven en we denken mee op gebied van gedragscoaching of schadelast.
Dianne@hera.nl of 06-19288030
Recente reacties