Door Larissa Kras
Win-win-win (-win)
Alweer een paar jaar geleden maakte ik kennis met de I-deals waar Aukje Nauta en Christel van de Ven voor pleiten. Een I-deal is een unieke afspraak die de medewerker onderhandelt met zijn leidinggevende en kan gaan over werk, arbeidsvoorwaarden en ontwikkeling. Wat mij aanspreekt in deze unieke deals is dat er in die onderhandeling 3 win’s worden meegenomen. Namelijk de win voor de medewerker, de win voor de directe collega’s of het team en de win voor de organisatie. Door hier het gesprek over te voeren worden er afspraken gemaakt die de uitdaging en ontwikkeling van medewerkers bevorderen, en tegelijkertijd ook bijdragen aan het team en de organisatie. Hoe de klant hier beter van zou worden zou mogelijk nog een mooie 4e‘win’ zijn.
Maatwerk
Voor mij doen I-deals recht aan de unieke behoefte van medewerkers en het treffen van maatwerk. Ook in deze situatie, het corona tijdperk, blijkt weer hoe anders mensen op dezelfde situatie reageren en hoe behoeftes kunnen verschillen. Het idee van ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ gaat voor mij simpelweg niet op. Je kunt de thuissituatie, mate van uitdaging die een persoon wil en de persoonlijke behoeftes van mensen nou eenmaal niet in een hokje plaatsen. De een heeft behoefte aan even wat minder druk en meer tijd voor het gezin, de ander staat juist te springen om een nieuwe uitdaging en wil zijn tanden zetten in een nieuw project.
Wat mij daarnaast aanspreekt in de I-deals is dat er een beroep wordt gedaan op het probleemoplossend vermogen van de medewerker. De medewerker wordt immers gevraagd zelf creatief na te denken op welke manier de wens zo wordt vormgegeven dat alle partijen daar beter van worden. En dat draagt weer bij aan de wederkerigheid en een gesprek over de arbeidsrelatie. Wat voegen we daar beide aan toe? En hoe worden we daar beide beter van?
De kunst van vragen stellen
Leidinggevenden vinden het maken van unieke afspraken met individuele medewerkers vaak spannend, uit angst om collega’s voor te trekken of scheve gezichten te krijgen van collega’s. Wat mij opvalt is dat leidinggevenden hier minder moeite mee hebben wanneer het minder goed gaat met een medewerker. Wanneer een medewerker moet re-integreren na een periode van afwezigheid, hebben leidinggevenden er vaak totaal geen moeite mee om iemand rustig te laten opbouwen. Dan wordt er gerekend op het begrip van de collega’s en worden de adviezen van de bedrijfsarts opgevolgd. Wanneer een medewerker juist meer uitdaging wil of zich op een andere manier wil ontwikkelen, lopen zij vaak tegen een muur op. Het resultaat is medewerkers die onderpresteren, zich niet gezien voelen, een risico lopen op een bore-out en mogelijk de organisatie verlaten.
Ik ben dan ook sterk voorstander om medewerkers zo veel mogelijk te vragen naar hun behoeftes, uit te dagen creatief invulling te geven aan de inhoud, vorm en uitdaging in hun werk. Geef hen daarbij zelf de regie en bemoedig medewerkers om met ideeën te blijven komen. Zolang het uit te leggen is aan het team en de organisatie er ook beter van wordt, is er weinig reden om er niet mee in te stemmen. Toch?
Wat het vraagt van de leidinggevende is om open het gesprek aan te gaan. Vragen te stellen, uit te gaan van vertrouwen en het uit te kunnen houden met een beetje onzekerheid. Wat je er voor terug krijgt als leidinggevende is een kijkje in de belevingswereld van jouw mensen, gemotiveerde medewerkers en betere prestaties.
WE-deal
Mocht je nu de smaak te pakken hebben en hier ook met jouw team mee aan de slag wilt gaan, denk dan ook eens over een WE-deal. Hoe gaan wij als team maximaal waarde toevoegen aan de klant en hoe gaan wij samen invulling geven aan ons werk, waarbij er ruimte is voor ieders individuele behoeftes en verlangens? Hoe kunnen we onze afspraken win-win-win-win formuleren? Oftewel wat is de win voor ieder individu, de organisatie, het team en de klant? Hoe worden we er allemaal een stukje beter van?
Voor mij is deze spannende tijd hét moment om na te denken over deze vraagstukken en met elkaar in gesprek te gaan over het nieuwe normaal en ieders toegevoegde waarde voor het werk en elkaar.
Recente reacties