In de trainingen die ik geef aan leidinggevenden sluiten we de sessie vaak af met de vraag: ‘wie van jullie heeft een ontwikkeldoel?’. Muisstil is het dan. Het is altijd een beetje spannend om het zo openlijk te hebben over je ontwikkeldoelen en -uitdagingen. Ondertussen weet ik dat, als ik een reactie verwacht, ik vooral NIET diegene moet zijn die de stilte doorbreekt ;-). Want er is altijd wel een hele dappere deelnemer die zo welwillend is om zijn/haar ontwikkeldoel met ons te delen.
Vaak begint iemand met vertellen over waarom het nog niet gelukt is om dat doel te bereiken. En dat hij/zij al heel veel stappen heeft gezet en voorzichtig aan ook wat resultaat heeft geboekt. Eén zin die ECHT heel vaak voorbijkomt is: “het is niet dat ik geen resultaat boek, ik ben alleen nog niet helemaal tevreden met mezelf”. Op dat moment gaan er bij mij allerlei alarmbellen af. Ik herken het namelijk! Dat downgraden kan ik namelijk als geen ander. Wanneer ben je echt tevreden met wat je bereikt hebt?
Als ik dan zo luister naar zo’n leidinggevende die vooral bezig is met verwijten aan zichzelf, dan is het enige wat ik denk: ‘Hey wat knap dat je dit met ons durft te delen…. en je geeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag’. Want de vraag was, heb je een ontwikkeldoel? En zeker niet welke resultaten heb je al wel of niet bereikt?
Dat laatste is vooral gedacht vanuit een prestatie mind-set. Er is hier geen ‘goed’ of ‘fout’, ik wil alleen graag een nuanceverschil duidelijk maken tussen denken in ontwikkelen en denken in presteren. En ik wil laten zien hoe je als team samen kunt blijven ontwikkelen op bijvoorbeeld veerkracht en tegelijkertijd óók kunt blijven presteren. Daarvoor is het wel goed om de belangrijkste verschillen met je te delen.
Nu je de verschillen kent, neem je team eens als voorbeeld en blik met name terug op de afgelopen periode. Zitten jullie dan meer aan de linkerkant (prestatie) of scoren jullie juist hoger op de rechterkant (ontwikkel)? Nogmaals: er is geen ‘goed’ of ‘fout’, het gaat erom dat jij je als leidinggevende meer bewust bent van jullie manier van denken (mind-set) en doen (gedrag). Stel je voor dat jullie hoger scoren op denken in prestatiedoelen dan herken je mogelijk de volgende kenmerken in je team:
- beeld in het team dat de één beter is dan de ander
- ervaren werkdruk, niet delegeren, stressklachten
- weinig (werk)plezier, weinig gezelligheid, individuele focus en meer liefde voor de taak dan voor het team en of de collega’s
- goede resultaten qua productie (o.a. overuren maken), hoog verantwoordelijkheidsgevoel
- ontevredenheid in het team, behoefte aan complimenten en waardering
Presteren door te ontwikkelen & met werkplezier
Het mooie aan presteren vanuit ontwikkelen is dat je als team EN bezig bent resultaat te boeken EN samen werkt aan teambuilding, ontwikkeling en veerkracht. Deze manier van werken boost niet alleen het werkplezier, maar zorgt er ook in tegenslagen voor dat het team zich sneller herpakt en proactief nadenkt over mogelijke oplossingen om de gewenste resultaten vooralsnog te realiseren. Deze teams hebben over het algemeen de volgende gedragskenmerken:
- veel werkplezier en een veilig gevoel in het team
- voldoening halen uit het werk (inhoudelijk) en de samenwerking met het team
- veel ontwikkeling, voor elkaar staan, elkaar uitdagen en risico’s durven nemen
- flexibel in samenwerken
- vertrouwen in elkaars competenties, talenten, eerlijkheid en open staan voor elkaar en elkaars feedback
Als jij samen met jouw team ook meer zou willen denken en werken vanuit de ontwikkel mind-set? Neem dan gerust contact met ons op. Mail ons naar hallo@hera.nl. We helpen je graag om samen met jullie de huidige situatie in kaart te brengen en met praktische interventies de gewenste situatie te bereiken.
Hier kun je de samenvatting van deze blog downloaden.
Recente reacties